články

Nebezpečí únavy za volantem a jak s ní bojovat




S únavou při jízdě má zkušenost téměř každý řidič. Většinou tento pocit zažívají řidiči při jízdách v ranních nebo pozdních večerních hodinách. Pokud urazíte mnoho kilometrů, brzy pocítíte stav doprovázený nepříjemným pocitem v žaludku, který je způsoben strachem z toho, co se stane, když usnete za volantem.

Není vždy jednoduché určit, kdy už jste za volantem unaveni nad hranici svých možností. Tady pro vás máme pár signálů, kdy je čas zastavit u krajnice a odpočinout si:

  • obtížné zaostřování, časté mrkání nebo pocit těžkých očních víček
  • snění s otevřenýma očima, nesoustředění se
  • problémy vzpomenout si na posledních několik kilometrů, míjení výjezdů a dopravních značek
  • časté zívání
  • vyjíždění z jízdního pruhu, nedodržování bezpečné vzdálenosti
  • pocit neklidu a podráždění


Při těchto příznacích musíte řešit, jak se s únavou vypořádat - rocková hudba hraje z rádia naplno, všechna okna jsou otevřená dokořán. Obecně převládá názor, že takto únavu řeší většina řidičů. Ale nedávný průzkum společnosti Telegraph (studie Telegraph, 2016) ukázal, že ve skutečnosti tito lidé patří k menšině. Což je dobrá zpráva. Celkem 1094 řidičů bylo dotázáno na jejich postoji k širokému okruhu otázek, které zahrnovaly i otázky ohledně únavy za volantem. 88 % řidičů uvedlo, že nikdy nebo jen stěží bojovali s tím, aby zůstali při jízdě ostražití. Ti, kteří se k únavě přiznali, prohlásili, že se s ní potýkají "poměrně často" nebo "často".

Navíc, když jsou řidiči dotázáni na faktory, které s největší pravděpodobností souvisí s jejich nedodržováním dopravních pravidel, pouze 5 % řidičů jmenuje únavu - což z ní činí nejméně zastoupenou kategorii. Dále se respondenti shodují na tom, že optimální čas pro řízení je mezi 9:00 a 13:00. A čas, který nazvali druhým nejhorším pro řízení, je od 13:00 do 17:00. “Tento čas je jedním ze dvou intervalů nejčastěji spojovaným s dopravními nehodami způsobenými únavou (druhý je od 2:00 do 6:00),” říká doktorka Samantha Jamson, výzkumná pracovnice řidičů Bezpečnosti na univerzitě v Leedsu. "Lidé mají tendenci k únavě po obědě. Je zajímavé, že řidiči v průzkumu tuto skutečnost nerozpoznávají. To by mohlo být z různých důvodů," dodává. Jedním z důvodů nesprávné představy o únavě je, že většina lidí nemusí odpoledne řídit, takže si nejsou vědomi, jak těžké musí být zůstat ostražití při řízení.

A jak tedy s únavou bojovat? "Je velmi důležité, abyste zůstali v pohotovosti při jízdě a nedovolili, aby únava byla silnější,” radí Adam Beckett, ředitel návrhů pro pojišťovny. Klíčové podle něj také je plánovat cestu na dobu, kdy nebýváte unavení, je-li to možné. Další věc je dělat přestávky na dlouhých cesty každých pár hodin. “Udržujte chladnější teplotu v autě a mějte zapnuté rádio - to vám pomůže zůstat ve střehu,” dodává.

Další rady proti únavě během řízení:

  • Odpočinek před jízdou. Krátké zdřímnutí před jízdou vám může pomoci při nedostatečném spánku v noci
  • Odpočinek v polovině jízdy. Pokud se cítíte unavení během jízdy, zastavte se na krátké zdřímnutí alespoň 20 minut. Ujistěte se, že jste na bezpečném místě a pamatujte, že po probuzení se budete 15 minut cítit omámení.
  • Systém Buddy. Na dlouhých cestách je bezpečnější jezdit s přítelem. Každé 2 hodiny se s přítelem vyměníte a můžete si odpočinout.
  • Žádný spěch. Lepší je do cíle dorazit bezpečně než včas.
  • Žádný alkohol. Dokonce i velmi malé množství alkoholu zvýší ospalost.
  • Nejezděte mezi půlnocí a 6:00. Vzhledem k biologickému rytmu vašeho těla je to doba, kdy je ospalost nejintenzivnější.
  • Pití kofeinu. Kofein zlepšuje ostražitost, ačkoliv si musíme uvědomit, že účinky kofeinu po několika hodinách vyprchávají.


Rizika havárie jsou příliš velká, proto dělejme vše pro to, abychom jim předcházeli. Jste bezpečný řidič? Stáhněte si aplikaci Axa Drive a vyzkoušejte své dovednosti na cestách.

Víte, jak se chovat při dopravní nehodě?

Články o tom, co dělat při dopravní nehodě, by se daly přehazovat vidlemi. Když ale dojde na lámání chleba, často se ukáže, že spousta lidí neví, co a jak. Většina z nás totiž nepočítá s tím, že by se někdy mohla stát účastníkem dopravní nehody, a je to pochopitelné. Na druhou stranu jestli existuje v životě situace, kdy se opravdu vyplatí být připraven místo překvapen, je to právě okamžik dopravní nehody, zejména když je vážnější. Proto si dnes tuhle důležitou látku trochu zopakujeme.

PŘEČÍST CELÝ ČLÁNEK

Centra měst kompletně bez aut. Zelená utopie nebo nový standard?

Aby sa nám lepšie dýchalo a žilo – základná premisa vzniku a následnej diskusie týkajúca sa tzv. nízkoemisných zón. Spravidla sa zavedenie týchto zón týka centier väčších miest, ktoré by na základe vyhlášky mali obmedziť prístup automobilom, ktoré nespĺňajú predpísaný emisný limit. Cieľom je zníženie hluku, väčšia bezpečnosť chodcov, zlepšenie kvality ovzdušia, a teda aj celkového života v meste. Pre rezidentov mestských centier win-win, nie? Zo žiadnej regulácie sa však netešia všetci. Kde nízkoemisné zóny fungujú a aké sú naopak ich úskalia?

PŘEČÍST CELÝ ČLÁNEK

Jak hudba ovlivňuje vaše chování za volantem?

Spousty řidičů si bez ní neumí cestu kamkoliv ani představit, spousty z nich se právě kvůli ní za volant vyloženě těší. Řeč je o hudbě, v jejíž společnosti polykáte kilometry, ani nevíte jak. Mohla by ale tahle zdánlivě nevinná radost působit negativně na vaše řidičské schopnosti, či dokonce i zdraví?

PŘEČÍST CELÝ ČLÁNEK

Tipy pro řidiče

Získejte tipy, příručky a novinky pro řidiče, které vám budeme pravidelně zasílat