články

Nebezpečí únavy za volantem a jak s ní bojovat




S únavou při jízdě má zkušenost téměř každý řidič. Většinou tento pocit zažívají řidiči při jízdách v ranních nebo pozdních večerních hodinách. Pokud urazíte mnoho kilometrů, brzy pocítíte stav doprovázený nepříjemným pocitem v žaludku, který je způsoben strachem z toho, co se stane, když usnete za volantem.

Není vždy jednoduché určit, kdy už jste za volantem unaveni nad hranici svých možností. Tady pro vás máme pár signálů, kdy je čas zastavit u krajnice a odpočinout si:

  • obtížné zaostřování, časté mrkání nebo pocit těžkých očních víček
  • snění s otevřenýma očima, nesoustředění se
  • problémy vzpomenout si na posledních několik kilometrů, míjení výjezdů a dopravních značek
  • časté zívání
  • vyjíždění z jízdního pruhu, nedodržování bezpečné vzdálenosti
  • pocit neklidu a podráždění


Při těchto příznacích musíte řešit, jak se s únavou vypořádat - rocková hudba hraje z rádia naplno, všechna okna jsou otevřená dokořán. Obecně převládá názor, že takto únavu řeší většina řidičů. Ale nedávný průzkum společnosti Telegraph (studie Telegraph, 2016) ukázal, že ve skutečnosti tito lidé patří k menšině. Což je dobrá zpráva. Celkem 1094 řidičů bylo dotázáno na jejich postoji k širokému okruhu otázek, které zahrnovaly i otázky ohledně únavy za volantem. 88 % řidičů uvedlo, že nikdy nebo jen stěží bojovali s tím, aby zůstali při jízdě ostražití. Ti, kteří se k únavě přiznali, prohlásili, že se s ní potýkají "poměrně často" nebo "často".

Navíc, když jsou řidiči dotázáni na faktory, které s největší pravděpodobností souvisí s jejich nedodržováním dopravních pravidel, pouze 5 % řidičů jmenuje únavu - což z ní činí nejméně zastoupenou kategorii. Dále se respondenti shodují na tom, že optimální čas pro řízení je mezi 9:00 a 13:00. A čas, který nazvali druhým nejhorším pro řízení, je od 13:00 do 17:00. “Tento čas je jedním ze dvou intervalů nejčastěji spojovaným s dopravními nehodami způsobenými únavou (druhý je od 2:00 do 6:00),” říká doktorka Samantha Jamson, výzkumná pracovnice řidičů Bezpečnosti na univerzitě v Leedsu. "Lidé mají tendenci k únavě po obědě. Je zajímavé, že řidiči v průzkumu tuto skutečnost nerozpoznávají. To by mohlo být z různých důvodů," dodává. Jedním z důvodů nesprávné představy o únavě je, že většina lidí nemusí odpoledne řídit, takže si nejsou vědomi, jak těžké musí být zůstat ostražití při řízení.

A jak tedy s únavou bojovat? "Je velmi důležité, abyste zůstali v pohotovosti při jízdě a nedovolili, aby únava byla silnější,” radí Adam Beckett, ředitel návrhů pro pojišťovny. Klíčové podle něj také je plánovat cestu na dobu, kdy nebýváte unavení, je-li to možné. Další věc je dělat přestávky na dlouhých cesty každých pár hodin. “Udržujte chladnější teplotu v autě a mějte zapnuté rádio - to vám pomůže zůstat ve střehu,” dodává.

Další rady proti únavě během řízení:

  • Odpočinek před jízdou. Krátké zdřímnutí před jízdou vám může pomoci při nedostatečném spánku v noci
  • Odpočinek v polovině jízdy. Pokud se cítíte unavení během jízdy, zastavte se na krátké zdřímnutí alespoň 20 minut. Ujistěte se, že jste na bezpečném místě a pamatujte, že po probuzení se budete 15 minut cítit omámení.
  • Systém Buddy. Na dlouhých cestách je bezpečnější jezdit s přítelem. Každé 2 hodiny se s přítelem vyměníte a můžete si odpočinout.
  • Žádný spěch. Lepší je do cíle dorazit bezpečně než včas.
  • Žádný alkohol. Dokonce i velmi malé množství alkoholu zvýší ospalost.
  • Nejezděte mezi půlnocí a 6:00. Vzhledem k biologickému rytmu vašeho těla je to doba, kdy je ospalost nejintenzivnější.
  • Pití kofeinu. Kofein zlepšuje ostražitost, ačkoliv si musíme uvědomit, že účinky kofeinu po několika hodinách vyprchávají.


Rizika havárie jsou příliš velká, proto dělejme vše pro to, abychom jim předcházeli. Jste bezpečný řidič? Stáhněte si aplikaci Axa Drive a vyzkoušejte své dovednosti na cestách.

Co to na mě bliká za kontrolku?

Znáte to, je pátek, konec až příliš dlouhého pracovního týdne, kdy si každý kolem vás prostě musel vzpomenout na nějaký problém a vám z toho všeho málem vybouchla hlava. Naštěstí jste si naplánovali víkend na horách. Vše připraveno k načerpání psychické pohody daleko od všeho stresu, auto naloženo, startér trochu hapruje, ale nakonec se chytne. Neměla náhodou ta kontrolka s obrázkem vrtulníku po startu zhasnout?

PŘEČÍST CELÝ ČLÁNEK

Připravte své auto na dlouhou zimu

První podzimní den už máme za sebou a pomalu vytahujeme zimní kožichy. Dříve než řekneme švec, budeme klepat kosu a oškrabávat našeho čtyřkolového miláčka. Přichází období dlouhých večerů a nejen lidé se přezouvají do teplejšího, naše autíčka také čeká obměna výbavy. Nejste si jistí, jak správně připravit své vozidlo na zimu? Přinášíme vám pár rad, které vás jistě zbaví zbytečných starostí.

PŘEČÍST CELÝ ČLÁNEK

Hurá domů!

Znáte to, skončila vám dlouho očekávaná dovolená a vám se (ne)chce domů. Na jednu stranu jste smutní, že si šunky válet budete maximálně na pracovní židli, na stranu druhou se těšíte na klid domova a vlastní postel. Tak se snažíte jet hlava nehlava, sedíte přikovaní u volantu a bezmyšlenkovitě sledujete ubíhající jízdní pruhy a doufáte, že těch dvanáct hodin na cestě bude co nejdříve za vámi. Věříte, že máte všechno pod kontrolou a nic se vám nemůže stát. Bohužel, vaše auto nehlídá anděl strážný a bezpečný návrat stojí pouze na vás. Pro sichr a celkovou pohodu vám přinášíme pár tipů bezpečné jízdy, díky kterým se můžete vyvarovat nešťastným a mnohdy zbytečným karambolům.

PŘEČÍST CELÝ ČLÁNEK

Tipy pro řidiče

Získejte tipy, příručky a novinky pro řidiče, které vám budeme pravidelně zasílat