články

Přezutí na letní pneumatiky vám ušetří nervy i peníze

Jarní přezouvání pneumatik by mělo být součástí sezónní údržby vozidla. Ta může včas odhalit hrozící potíže a zabránit nehodě nebo případné nákladnější opravě, pokud by byl problém zanedbán. Kdy se mají pneumatiky přezouvat, závisí především na vaší úvaze a dlouhodobější předpovědi počasí.


Letní pneumatiky až od dubna

Pro zimní pneumatiky, na rozdíl od letních, existuje zákonem daná povinnost, kdy je nutné mít je obuté. Tedy od 1. 11. do 31.3., když je na vozovce námraza nebo souvislá vrstva sněhu, nebo se takové podmínky dají předpokládat. Na Slovensku pak pro toto dokonce není žádné časové omezení, když sněží nebo je náledí, musíte mít zimní pneumatiky. Pokud se tedy chystáte například v dubnu do Tater, je třeba na toto pamatovat. 

Pro letní pneumatiky oproti tomu platí jen to, že musejí mít hloubku dezénu ještě alespoň 1,6 mm a rychlostní index shodný nebo vyšší, než je maximální konstrukční rychlost vašeho vozu.

Za volant sedejte, pouze pokud je to nutné

Přestože se zdá, že v našich podmínkách je výhodnější mít po celý rok obuté pneumatiky zimní, není to pravda. Letní a zimní pneumatiky mají rozdílnou konstrukci i složení pryžové směsi, z které jsou vyrobeny. Vlastnosti zimních pneumatik se projevují nejlépe v teplotách od -15 do +7 °C. Ideální pracovní teplota letních pneumatik je pak od +15 do +45 °C. V nich mají zimní pneumatiky oproti letním:

  • Až o 45 % delší brzdnou dráhu na mokré vozovce a o 10 % na suché
  • Horší přilnavost, zejména na mokré vozovce a v zatáčkách
  • Horší stabilitu ve vyšších rychlostech
  • Vyšší spotřebu paliva (v řádu několika desetin litru na 100 km)
  • Až o 20 % vyšší riziko aquaplanningu 

Z toho jasně plyne, že přezutí na letní pneumatiky se vyplatí nejen z hlediska bezpečnosti a komfortu jízdy, ale i financí – na zimácích můžete během letního používání projezdit i vyšší částku, než za jakou byste koupili novou sadu letních pneumatik. Dalším faktorem je časová úspora – na zimních pneumatikách, hlavně v zatáčkách a na mokré vozovce, je třeba jezdit opatrněji a častěji snižovat rychlost jízdy. Během cest tak ztrácíte minuty, které se postupem času sčítají do mnoha promarněných hodin.

Kompromisem jsou pneumatiky typu Mud and Snow (většinou označené M+S či M/S), tedy celoroční. Ty jsou legislativně v pořádku jak v letní, tak v zimní sezóně, ale v žádných podmínkách nenabídnou ideální vlastnosti. Hodí se tedy spíše například pro druhé auto v rodině určené na popojíždění po městě.

Zimáky celoročně?

Některé motoristy napadá i myšlenka, zda je možné v létě použít „na dojetí“ opotřebené zimní pneumatiky, tedy takové, které nemají hloubku dezénu ani požadované 4 mm. Skutečně to možné je, protože pokud nepanují výše zmíněné podmínky pro povinnost mít zimní pneumatiky, stačí hloubka dezénu alespoň 1,6 mm.  Ovšem s takovou mírou opotřebení se vlastnosti pneumatik ještě zhoršují a obecně jakékoliv pneumatiky se vzorkem nižším než 3 mm se doporučuje nahradit novými. Také je třeba pohlídat si rychlostní index pneumatik – často se stává, že ty zimní jej mají nižší, než je maximální konstrukční rychlost vozidla. V ČR je toto u zimních pneumatik povoleno, ale pak je nutné mít v zorném poli řidiče nálepku s upozorněním na maximální přípustnou rychlost nebo mít tento údaj v palubním počítači.

Kdo mě přezuje?

Ne každý zvládne přezutí a vyvážení pneumatik u sebe v garáži nebo na zahradě. Naštěstí existuje celá řada kvalitních pneuservisů, kde se o vše postarají, dokonce ani nemusíte pracně shánět novou sadu gum – stačí se objednat, sdělit parametry a již na vás bude čekat. To je výhoda oproti drobným automechanikům, kteří přezutí a vyvážení zvládnou také, ale zpravidla musíte přijet s již zakoupenými pneumatikami.

Pokud víte, že se svého auta několik let nebudete zbavovat, zvažte pořízení druhé sady disků. Pouhé přehození a vyvážení kol je mnohem levnější. Své zimní pneumatiky (nebo zimní kola) uskladněte na suchém a chladném místě. Pokud nedokážete zajistit podmínky, při kterých se vaše pneumatiky přes léto nezničí, nebo je nemáte kam dát, volte uskladnění pneumatik v servisu. Mnoho jich tuto službu za nevelký poplatek nabízí a vám to ušetří spoustu prostoru, námahy i starostí.


Sdílet článek

Jak umýt auto a nezničit ho při tom

Pravidelně umývané vozidlo rozhodně vypadá lépe, ale to není jediný důvod, proč to dělat. Správně provedeným mytím exteriéru prodlužujete životnost laku a také zůstatkovou hodnotu vozu.

PŘEČÍST CELÝ ČLÁNEK

Výměna pneumatik se slevou od TIPLI

Protože teplé počasí už klepe na dveře, končí povinnost mít na autě zimní obutí a nastává období přezouvání pneumatik. Jak na výměně pneumatik ušetřit? Náš partner Tipli vám pomůže. Přečtěte si celý článek.

PŘEČÍST CELÝ ČLÁNEK

LÁKÁ VÁS VYZKOUŠET SI ŠKOLU SMYKU? ZAPOJTE SE DO SOUTĚŽE!

Chcete se naučit ovládat své vozidlo v krizových situacích? Rádi vám pomůžeme. Připravili jsme soutěž o poukaz na školu smyku.

PŘEČÍST CELÝ ČLÁNEK

Tipy pro řidiče

Získejte tipy, příručky a novinky pro řidiče, které vám budeme pravidelně zasílat