články

7 nejčastějších chyb českých řidičů

Jet po české silnici a třeba po dálnici v Německu či Rakousku je obrovský rozdíl. Zatímco v těchto cizích zemích jezdí všichni řidiči včetně těch českých spořádaně, u nás je to trochu Divoký západ. Nebo tedy spíš Divoký východ. Neumíme zip, neumíme uvolnit pruh pro záchranku, jezdíme rychle, nebezpečně, s mobilem v ruce.


1. Telefonujeme za volantem

Více než 60 % českých řidičů si prý během jízdy nějak hraje s mobilem. Někdo esemeskuje, jiný kouká do navigace, telefonuje nebo chatuje. S mobily v ruce prý častěji uvidíte ženy a hlavně mladé lidi pod 30. Řidiči s mobilem v ruce často jezdí zmateně z pruhu do pruhu, bez blinkrů, mění nečekaně rychlost a způsobují další problémy. Pravděpodobnost nehody se zvyšuje 23krát. Ještě v roce 2014 celých 80 % pokut za řízení s mobilem dostali muži, ale ženy se už emancipovaly i v tomto směru a dnes jasně dominují. I proto BESIP rozjel kampaň #nepozornostzabiji. Ano, jsou to mimo jiné i ty televizní spoty s dětmi, které čekají na rodiče, co ale kvůli mobilu v ruce havarují a už za dítětem nepřijedou. Hrozí za to přitom jen 2 trestné body, pokuta 1000 na místě a až 2500 při správním řízení.

2. Neudržujeme si odstup

To, že se vám někdo lepí na zadek, je taky klasika. Bojíte se přibrzdit, aby vám neskončil v kufru. Bojíte se odbočit, i když byste měli. Mít za sebou někoho nalepeného není příjemné, bohužel i tohle se u nás stává často. Když pak dojde k nehodě, vy možná stihnete šlápnout na brzdu včas, abyste nenarazil do auta před vámi, ale ten za vámi nedobrzdí a jste v tom. Jsme prostě národ trochu agresivních řidičů. V Německu byste zaplatili i desetitisícovou pokutu a přišli o řidičák až na tři měsíce.

3. Jezdíme moc rychle

Rychlá jízda je klasika. Ani tu si obvykle v zahraničí nedovolíme, protože pokuty jsou tam vysoké, u nás klidně šlápneme na plyn. V zahraničí byste za překročení rychlosti o 50 km/h třeba i přišli o auto, povolení řídit na několik let nebo byste šli sedět. U nás hrozí 2–5 trestných bodů, pokuta do 10 000 Kč a zákaz řízení až na 1 rok. Přesto u nás mnozí tak strašně pospíchají, že vytrubují, najíždějí, blikají dálkovými světly, a když je zdržujete, tak vás předjedou a vybrzdí. Trpišovský za to dostal 150 000 Kč pokutu a podmínku na 4 roky. K výše popsanému řidičskému nešvaru ale připojíme ještě jednu policejní klasiku. Hlídky s radarem rády stávají hned za cedulí „konec obce“ a pokutují překročení rychlosti i o 10 km/h.

4. Neumíme zip

Není to tak těžké, přesto jsme se to ještě nenaučili. Řeč je o obyčejném zipu. Když se dva pruhy zužují do jednoho, platí pro to pravidlo, díky kterému by oba pruhy měly stále jet, pomalu, ale jistě. Auta v přiřazovacím pruhu mají dojet až na konec, dát blinkr směrem k pruhu, do kterého se mají zařadit, a řidiči v tom druhém pruhu mají cik cak pouštět auta z připojováku mezi sebe. Tak, aby se auta střídala jako zuby v zipu. Jedno auta odsud, druhé z připojováku atd. Realita je jiná, auta z připojováku chytají nerva o desítky metrů dřív a cpou se do druhého pruhu halabala. Takže nakonec stojí oba pruhy a doprava vázne. Nejsou za to trestné body ani pokuty, čili to nebereme vážně.

5. Jezdíme pomalu v rychlých pruzích

Zákon říká, že máme jezdit v pravých pruzích a ty rychlé vlevo používat jen k předjíždění. A že velká auta smějí předjíždět jen ve chvíli, kdy mají dostatečnou rychlost, aby tak nebrzdily provoz. Ale známe to. Tour de TIR je k vidění na každé naší dálnici. Tiráci mají pocit, že jsou ve svých obrech na kolech nesmrtelní, a tak se vrhají do rychlého pruhu zcela nečekaně, jen bliknou a už jsou tam. Šneci v prostředním či levém pruhu, když je vpravo volno, jsou taky vidět všude. V jiných zemích se to tvrdě postihuje, u nás se to tiše toleruje. V americké Nevadě se šnečí jízda v rychlém pruhu pokutuje. Poprvé 1100 korun, podruhé 2200 Kč, a když vás chytnou potřetí, zaplatíte 5500 Kč.

6. Neumíme udělat záchranářskou uličku

Znovu jako příklad uvedeme Rakousko. Když je v létě kolem Vídně kolona, řidiči vždy vzorně nechávají jeden volný pruh pro záchranný systém. Kdyby jela sanitka, hasiči a policie k případu. O tom se nám může jen zdát. Když kolonou projíždí sanitka, občas se ještě najdou vykukové, kteří se za ní svezou, aby se dostali rychleji z kolony ven. Pokuty pro řidiče, kteří nevytvoří uličku nebo ji dělají špatně, jsou 2000 Kč na místě a ve správním řízení až 2500 Kč. Trochu matoucí je ale fakt, že u nás se volná ulička pro sanitku tvořila doposud jinak než v okolních státech.

Ve dvoupruhu se ulička tvoří vždy uprostřed, ale u tří pruhů to mají státy různě. U nás se uvolňoval druhý pruh zprava, tedy levý a prostřední pruh se namáčknul na středová svodidla a mezi prostředním a pravým pruhem se vytvořil volný záchranářský pruh.

V Maďarsku, Německu, Rakousku, Slovinsku a Švýcarsku to mají jinak, ulička je druhá zleva. Tedy mezi pruhem úplně vlevo a druhým zleva. Italové či Chorvati to neřeší. Od 1. října letošního roku ovšem začala platit novela zákona a my už děláme záchrannou uličku stejně jako naši nejbližší sousedé, což vše zjednodušuje.

7. Pijeme a řídíme

To je česká klasika, dát si pár piv a pak vyrazit autem domů. Stačí žvýkačka, a nikdo nic nepozná. Řízení pod vlivem alkoholu (nad 0,3 promile) je trestáno 7 body. Ve správním řízení hrozí řidiči až 20 000 pokuta a zákaz činnosti (řízení motorových vozidel) na půl roku až rok. Řízení pod vlivem alkoholu může být buď přestupek, nebo trestný čin. Hranici mezi přestupkem a trestným činem zpravidla tvoří míra ovlivnění alkoholem, v praxi soudů pak touto hranicí je jedno promile alkoholu v krvi.

Čeká vás dlouhá cesta autem? Těchto 6 vychytávek vám ji zpříjemní

Jedete na výlet do Chorvatska, Itálie či na Šumavu? Víme, jak si zajistíte pohodlí kdykoliv a kdekoliv. Každý z vlastní zkušenosti určitě ví, jak může být cestování autem úmorné, a to především během horkých letních dnů. Ať už pojedete kamkoli, jistě oceníte těchto pár praktických vychytávek.

PŘEČÍST CELÝ ČLÁNEK

Vraťte se ve zdraví – maličkosti, které vás v autě mohou stát i život

Každý z nás zná asi takovou tu klasickou idylku při poklidné cestě za sluncem. Mobil v ruce, nohy pohodlně natažené na palubní desce, láhve s pitím, hrnky s kávou a plno dalších tolik potřebných věcí všude okolo. Když k tomu přidáme ještě děti na zadních sedačkách hrající si s tablety, dokonale vražedné prostředí z pohledu bezpečnosti je na světě, a přitom tradá na výlet či dovču.

PŘEČÍST CELÝ ČLÁNEK

Víte, jak se chovat při dopravní nehodě?

Články o tom, co dělat při dopravní nehodě, by se daly přehazovat vidlemi. Když ale dojde na lámání chleba, často se ukáže, že spousta lidí neví, co a jak. Většina z nás totiž nepočítá s tím, že by se někdy mohla stát účastníkem dopravní nehody, a je to pochopitelné. Na druhou stranu jestli existuje v životě situace, kdy se opravdu vyplatí být připraven místo překvapen, je to právě okamžik dopravní nehody, zejména když je vážnější. Proto si dnes tuhle důležitou látku trochu zopakujeme.

PŘEČÍST CELÝ ČLÁNEK

Tipy pro řidiče

Získejte tipy, příručky a novinky pro řidiče, které vám budeme pravidelně zasílat