články

7 nejčastějších chyb českých řidičů

Jet po české silnici a třeba po dálnici v Německu či Rakousku je obrovský rozdíl. Zatímco v těchto cizích zemích jezdí všichni řidiči včetně těch českých spořádaně, u nás je to trochu Divoký západ. Nebo tedy spíš Divoký východ. Neumíme zip, neumíme uvolnit pruh pro záchranku, jezdíme rychle, nebezpečně, s mobilem v ruce.


1. Telefonujeme za volantem

Více než 60 % českých řidičů si prý během jízdy nějak hraje s mobilem. Někdo esemeskuje, jiný kouká do navigace, telefonuje nebo chatuje. S mobily v ruce prý častěji uvidíte ženy a hlavně mladé lidi pod 30. Řidiči s mobilem v ruce často jezdí zmateně z pruhu do pruhu, bez blinkrů, mění nečekaně rychlost a způsobují další problémy. Pravděpodobnost nehody se zvyšuje 23krát. Ještě v roce 2014 celých 80 % pokut za řízení s mobilem dostali muži, ale ženy se už emancipovaly i v tomto směru a dnes jasně dominují. I proto BESIP rozjel kampaň #nepozornostzabiji. Ano, jsou to mimo jiné i ty televizní spoty s dětmi, které čekají na rodiče, co ale kvůli mobilu v ruce havarují a už za dítětem nepřijedou. Hrozí za to přitom jen 2 trestné body, pokuta 1000 na místě a až 2500 při správním řízení.

2. Neudržujeme si odstup

To, že se vám někdo lepí na zadek, je taky klasika. Bojíte se přibrzdit, aby vám neskončil v kufru. Bojíte se odbočit, i když byste měli. Mít za sebou někoho nalepeného není příjemné, bohužel i tohle se u nás stává často. Když pak dojde k nehodě, vy možná stihnete šlápnout na brzdu včas, abyste nenarazil do auta před vámi, ale ten za vámi nedobrzdí a jste v tom. Jsme prostě národ trochu agresivních řidičů. V Německu byste zaplatili i desetitisícovou pokutu a přišli o řidičák až na tři měsíce.

3. Jezdíme moc rychle

Rychlá jízda je klasika. Ani tu si obvykle v zahraničí nedovolíme, protože pokuty jsou tam vysoké, u nás klidně šlápneme na plyn. V zahraničí byste za překročení rychlosti o 50 km/h třeba i přišli o auto, povolení řídit na několik let nebo byste šli sedět. U nás hrozí 2–5 trestných bodů, pokuta do 10 000 Kč a zákaz řízení až na 1 rok. Přesto u nás mnozí tak strašně pospíchají, že vytrubují, najíždějí, blikají dálkovými světly, a když je zdržujete, tak vás předjedou a vybrzdí. Trpišovský za to dostal 150 000 Kč pokutu a podmínku na 4 roky. K výše popsanému řidičskému nešvaru ale připojíme ještě jednu policejní klasiku. Hlídky s radarem rády stávají hned za cedulí „konec obce“ a pokutují překročení rychlosti i o 10 km/h.

4. Neumíme zip

Není to tak těžké, přesto jsme se to ještě nenaučili. Řeč je o obyčejném zipu. Když se dva pruhy zužují do jednoho, platí pro to pravidlo, díky kterému by oba pruhy měly stále jet, pomalu, ale jistě. Auta v přiřazovacím pruhu mají dojet až na konec, dát blinkr směrem k pruhu, do kterého se mají zařadit, a řidiči v tom druhém pruhu mají cik cak pouštět auta z připojováku mezi sebe. Tak, aby se auta střídala jako zuby v zipu. Jedno auta odsud, druhé z připojováku atd. Realita je jiná, auta z připojováku chytají nerva o desítky metrů dřív a cpou se do druhého pruhu halabala. Takže nakonec stojí oba pruhy a doprava vázne. Nejsou za to trestné body ani pokuty, čili to nebereme vážně.

5. Jezdíme pomalu v rychlých pruzích

Zákon říká, že máme jezdit v pravých pruzích a ty rychlé vlevo používat jen k předjíždění. A že velká auta smějí předjíždět jen ve chvíli, kdy mají dostatečnou rychlost, aby tak nebrzdily provoz. Ale známe to. Tour de TIR je k vidění na každé naší dálnici. Tiráci mají pocit, že jsou ve svých obrech na kolech nesmrtelní, a tak se vrhají do rychlého pruhu zcela nečekaně, jen bliknou a už jsou tam. Šneci v prostředním či levém pruhu, když je vpravo volno, jsou taky vidět všude. V jiných zemích se to tvrdě postihuje, u nás se to tiše toleruje. V americké Nevadě se šnečí jízda v rychlém pruhu pokutuje. Poprvé 1100 korun, podruhé 2200 Kč, a když vás chytnou potřetí, zaplatíte 5500 Kč.

6. Neumíme udělat záchranářskou uličku

Znovu jako příklad uvedeme Rakousko. Když je v létě kolem Vídně kolona, řidiči vždy vzorně nechávají jeden volný pruh pro záchranný systém. Kdyby jela sanitka, hasiči a policie k případu. O tom se nám může jen zdát. Když kolonou projíždí sanitka, občas se ještě najdou vykukové, kteří se za ní svezou, aby se dostali rychleji z kolony ven. Pokuty pro řidiče, kteří nevytvoří uličku nebo ji dělají špatně, jsou 2000 Kč na místě a ve správním řízení až 2500 Kč. Trochu matoucí je ale fakt, že u nás se volná ulička pro sanitku tvořila doposud jinak než v okolních státech.

Ve dvoupruhu se ulička tvoří vždy uprostřed, ale u tří pruhů to mají státy různě. U nás se uvolňoval druhý pruh zprava, tedy levý a prostřední pruh se namáčknul na středová svodidla a mezi prostředním a pravým pruhem se vytvořil volný záchranářský pruh.

V Maďarsku, Německu, Rakousku, Slovinsku a Švýcarsku to mají jinak, ulička je druhá zleva. Tedy mezi pruhem úplně vlevo a druhým zleva. Italové či Chorvati to neřeší. Od 1. října letošního roku ovšem začala platit novela zákona a my už děláme záchrannou uličku stejně jako naši nejbližší sousedé, což vše zjednodušuje.

7. Pijeme a řídíme

To je česká klasika, dát si pár piv a pak vyrazit autem domů. Stačí žvýkačka, a nikdo nic nepozná. Řízení pod vlivem alkoholu (nad 0,3 promile) je trestáno 7 body. Ve správním řízení hrozí řidiči až 20 000 pokuta a zákaz činnosti (řízení motorových vozidel) na půl roku až rok. Řízení pod vlivem alkoholu může být buď přestupek, nebo trestný čin. Hranici mezi přestupkem a trestným činem zpravidla tvoří míra ovlivnění alkoholem, v praxi soudů pak touto hranicí je jedno promile alkoholu v krvi.

Děti v autě. Jak je ochránit a nepřijít o nervy?

Jen málokterá životní situace vyžaduje od svých aktérů takovou dávku trpělivosti, tolerance a umění zachovat si chladnou hlavu jako cestování v autě s malým dítětem či dokonce vícero dětmi. Stres plyne i ze zvýšené zodpovědnosti, kterou na nás taková situace klade. Jak děti dovézt na určené místo v bezpečí a nezbláznit se z toho cirkusu?

PŘEČÍST CELÝ ČLÁNEK

Jak na první pomoc při dopravní nehodě

Jak se jezdí na kole, prý nikdy nezapomenete. S první pomocí to ale není tak snadné, byť jsou jednotlivé kroky logické a není jich mnoho. V běžném životě ji většina z nás naštěstí moc často nevyužije, a tak je třeba slábnoucí paměť procvičovat, protože v případě nutnosti není na googlení na mobilu čas.

PŘEČÍST CELÝ ČLÁNEK

Nové auto na léto, nebo na balón?

Příroda se bude pomalu probouzet ze zimního spánku a společně s ní i naše energie a touhy, v tom horším případě alergie, ale o té se dnes bavit nebudeme. Na silnicích se společně s příchodem jara začínají objevovat motorky a nové automobily. Patříte k těm, kteří plánují obnovit svůj vozový park?

PŘEČÍST CELÝ ČLÁNEK

Tipy pro řidiče

Získejte tipy, příručky a novinky pro řidiče, které vám budeme pravidelně zasílat