články

Autonomní auta anulují antagonismy

Potká se takhle ve Vegas u kraje vozovky elektromobil a robot. Elektromobil veze pasažéra, který testuje jízdu pod taktovkou umělé inteligence, robot se autonomně přesouvá ze svého kamionu do budovy na výstavu moderních technologií. Robot zmateně vjede do dráhy autu a sražen padá na krajnici. Dnes je to ještě nehoda s velkou souhrou náhod. Ale co za rok? Možná už každodenní chleba pro policisty, účastníky provozu, výrobce vozů nebo i společnosti, řešící vzniklou škodu a její pojištění. Že novinky z oblasti autonomních technologií významně ovlivní dopravu, je jisté. Ale do jaké míry a jakým způsobem? Pojďme se podívat na tři trendy, které usnadní nebo změní dopravu v příštích letech.


Zásadní změnu přináší fakt, že při jízdě, řešení dopravní nehody, při vymýšlení nejsnazší cesty a při kontaktování záchranky nebo odtahovky už spolu nemluví jen dva lidé, ale častěji jeden stroj a jeden člověk, nebo dokonce v budoucnu dvě zcela autonomní umělé inteligence.

Plynulost dopravy aneb my nestojíme v zácpě, my JSME zácpa

Už jsme si pomalu zvykli na navigační systémy, které nám najdou cestu k cíli i nás upozorní na dopravní nehodu a označí rychlejší objížďku. Za všechny lze jmenovat aplikaci Waze, která je zatím asi nejpopulárnějším nástrojem všech objížděčů. Zatímco nyní se o změnách dozvídáme od jiných řidičů, je dost možné, že v budoucnosti se spolu budou bavit jednotlivá auta, bezpečnostní prvky podél silnic, satelitní snímače dopravy a záchranné složky. To povede k plynulejší dopravě, jelikož z brždění a rozjíždění vypadne lidský faktor, a zmizí tak zácpy i tam, kde lidský řidič brzdí a zrychluje neadekvátně situaci.

Bezpečí a pohodlí

Možná nás před pár lety šokovalo, když první auta začala parkovat sama bez zásahu řidiče, nebo, ehm… řidičky. Auta začínají stále více dopomáhat řidiči v kritických okamžicích. Ať už jde o banalitu tipu rozjezdu do kopce, přes varování při opouštění jízdního pruhu až po krizové automatické zastavení v hrozbě střetu. Na plnou „automatiku“ si běžný řidič asi ještě chvíli počká, ale rozhodně se jednou dostaneme do bodu, kdy bude naopak auto řízené manuálně pořádnou raritou. Dost možná, že řízení bude člověku povoleno jen v podobě koníčku, v kontrolovaném prostředí na závodním okruhu. Na druhou stranu se z vozidla stane ekvivalent jezdící pracovny se všemi vymoženostmi digitální doby.

Kdopak za to může

Už je jasné, že i nyní automat zvládne řízení stejně nebo lépe než člověk. Co tedy brání rychlému nasazení do běžného provozu? Nastupují otázky etické a právní. Umělá inteligence musí projít tisícem simulací a ukázat, jak si povede v krizových situacích. Například nečekaná překážka. Možnost uhnout vlevo a srazit starou paní nebo smykem vpravo a narazit do maminky s kočárkem? Rozbít semafor nebo převrátit auto na střechu a poškodit trafiku. Zachránit převáženého, nebo chodce. Dilemat je před autem až až. A mimo to je jasné, že dojde k poruchám. Kdo bude zodpovídat za selhání automatu? Automobilka? Vlastník vozu? Výrobce mikročipu? A z čí pojistky se zaplatí škoda?

Téma můžeme zakončit tam kde jsme začali. Nad sraženým robotem se sklání servisní technik, který marně přemýšlí, proč se právě tento robot odpojil z řady a místo na chodník najel na silnici. Trochu jako začátek filmu Číslo 5 žije. V pozadí vidíme policistu, který stojí u blikajícího auta, v ruce drží zápisník a tužkou se rozpačitě drbe za uchem. Asi si říká, jak má proboha zapsat svědectví účastníka nehody.

Víte, jak se chovat při dopravní nehodě?

Články o tom, co dělat při dopravní nehodě, by se daly přehazovat vidlemi. Když ale dojde na lámání chleba, často se ukáže, že spousta lidí neví, co a jak. Většina z nás totiž nepočítá s tím, že by se někdy mohla stát účastníkem dopravní nehody, a je to pochopitelné. Na druhou stranu jestli existuje v životě situace, kdy se opravdu vyplatí být připraven místo překvapen, je to právě okamžik dopravní nehody, zejména když je vážnější. Proto si dnes tuhle důležitou látku trochu zopakujeme.

PŘEČÍST CELÝ ČLÁNEK

Centra měst kompletně bez aut. Zelená utopie nebo nový standard?

Aby sa nám lepšie dýchalo a žilo – základná premisa vzniku a následnej diskusie týkajúca sa tzv. nízkoemisných zón. Spravidla sa zavedenie týchto zón týka centier väčších miest, ktoré by na základe vyhlášky mali obmedziť prístup automobilom, ktoré nespĺňajú predpísaný emisný limit. Cieľom je zníženie hluku, väčšia bezpečnosť chodcov, zlepšenie kvality ovzdušia, a teda aj celkového života v meste. Pre rezidentov mestských centier win-win, nie? Zo žiadnej regulácie sa však netešia všetci. Kde nízkoemisné zóny fungujú a aké sú naopak ich úskalia?

PŘEČÍST CELÝ ČLÁNEK

Jak hudba ovlivňuje vaše chování za volantem?

Spousty řidičů si bez ní neumí cestu kamkoliv ani představit, spousty z nich se právě kvůli ní za volant vyloženě těší. Řeč je o hudbě, v jejíž společnosti polykáte kilometry, ani nevíte jak. Mohla by ale tahle zdánlivě nevinná radost působit negativně na vaše řidičské schopnosti, či dokonce i zdraví?

PŘEČÍST CELÝ ČLÁNEK

Tipy pro řidiče

Získejte tipy, příručky a novinky pro řidiče, které vám budeme pravidelně zasílat