články

Bezpečně, i když sedíte v autě potřetí v životě

Moderní auta jsou čím dál chytřejší a jezdí skoro sama. Hlavní mozek, který by ale jízdu měl mít pod kontrolou, se stále najde mezi volantem a sedačkou. Mozek, který by neměl před řízením popíjet, tišit nervozitu rozličnými pilulkami, spát předešlou noc jen 35 minut nebo řídit v afektu. Jak nejít rozbití úst v autě (nebo horšímu) naproti? A to zejména pokud s řízením zatím nejste žádní velcí kamarádi?


Penny, svítí ti kontrolka motoru

Na zářící světýlka na palubní desce poukazoval Sheldon v Teorii velkého třesku a ani my bychom je neměli ignorovat. Anebo ještě z jiné klasiky: prostě jestli světla svítí a stěrače stírají. Ano, vážně, není od věci si před cestou auto obejít, zda vše bliká a svítí tak, jak má.

* Máte dost nafty/benzinu? Nenechávejte tankování na poslední moment (oceníte v zácpě). Doplňte i zásoby náplně do ostřikovačů.

* Co zrcátka, jsou srovnaná? Vidíte z auta dobře boky vozu a máte rozhled všemi směry? Pozor na slepé úhly.

* Srovnejte si sedačku: měla by být dostatečně vysoko, abyste viděli na celou kapotu auta. Během jízdy jsou kolena pohodlně pokrčená, takže vás po sto metrech nechytne křeč do pravé nohy z plynového pedálu. Opěradlo drží vzpřímená záda i ramena, sedák podpírá rovnoměrně zadek i stehna.

* Přizpůsobte si bezpečnostní pás posunem jeho upevnění nahoru nebo dolů (najdete vedle dveří, tam, kde pás končí), aby vám seděl na rameni a vedl zhruba uprostřed klíční kosti. Ne po krku nebo aby sjížděl až na paži. Spodek pásu by měl vést dolů směrem přes pánev, ne přes břicho.

* Přizpůsobte si volant. Většina vozidel umožňuje jeho pohyb nejen nahoru dolů, ale i dopředu a dozadu. Páčku najdete pod volantem. Klasická doporučovaná pozice rukou je na „devíti a třech hodinách“, lokty mírně pokrčené.

Ostatní řidiči, potenciální nebezpečí

Řízení vozidla patří na sto procent naší pozornosti. Nepozorné řízení se dělí na tři druhy: vizuální – nekoukáte na cestu, manuální – nemáte obě ruce na volantu nebo kognitivní – to když jste myšlenkami jinde.

* Není od věci se před jízdou najíst a napít a nelovit láhev s minerálkou při řízení po podlaze. Všechno, co byste mohli při jízdě potřebovat, si umístěte k ruce.

* Stále omílaný základ, který stejně většina z nás nedodržuje, je: za jízdy se netelefonuje, nepíšou se esemesky a není ani dobrý nápad natáčet se při zpěvu na telefon. Nebo se malovat. Nežeňte to ani moc rychle, ani moc pomalu (víkendového řidiče poznáte zejména podle rychlosti jeho jízdy, v obci i mimo ni 70 km/h).

* Vaše jízda by měla být spíš defenzivní než agresivní. U ostatních řidičů předvídejte i nečekané. Kdo je defenzivní řidič? Ten, který v zácpě udrží klidnou hlavu a nepřejíždí zběsile z pruhu do pruhu. Sami buďte předvídatelní: nejprve blinkr, pak vyjíždějte z pruhu.

* Ideální je nechat si minimálně dvousekundový rozestup, za špatného počasí čtyřsekundový, stejně jako v noci. Za dvě sekundy ujedeme při 130 km/h vzdálenost 72 metrů, což je délka asi 18 vozidel.

* Jeďte jen tak rychle, abyste zvládli zastavit na vzdálenost, na kterou vidíte. Například za mlhy. Připomínka o rozhledu platí také ve chvíli, kdy parkujete třeba na sídlišti. Počítejte s tím, že mezi auty může kdykoli vyběhnout dítě nebo třeba pes.

* Buďte extra ve střehu, pokud se blíží období jelenů v říji. Srážka auta se zvěří hrozí zejména na podzim. Pokud jedete podél lesa, kde nejsou svodidla nebo plot, sledujte i krajnici, zda neuvidíte svítící pohledy lesknoucích se z očí z křoví. Už tak dost strašidelné, natož nějakou chudinku srnku srazit.

* Za deště jeďte jako při sněžení, při sněžení jako na ledovce a když je ledovka, zůstaňte raději doma. Obzvlášť v zimě, když to klouže, se vyplatí zacházet s brzdou i plynem opravdu jemně.

Děti na cestě

A teď ještě k tomu, čemu věnovat pozornost speciálně. Děti ve vozidle...

* Dle věku sedí vždy v adekvátní autosedačce a to tak daleko od sebe, aby se nemohly prát. A ideálně ani moc ječet, hluk v autě rozptyluje. Co takhle pustit z rádia audiopohádky?

* Dopředu si naplánujte, kdy a kde budete stavět na čůrání, pití a svačinu. Případně telefonování. Plánujte, ať už jedete s dětmi nebo bez nich.

* Připravte si aspoň malý snack a pití s sebou pro případ, že se někde zaseknete. V zimě přihoďte i deku a teplé oblečení.

* Prázdné sedačky, pokud nevezete dětského pasažéra, zajistěte pásem. A to platí i o jiném nákladu, těžké věci nevozte volně na zadní sedačce. V některých zemích, například v Rakousku, za to hrozí i pokuta.

Víte, jak se chovat při dopravní nehodě?

Články o tom, co dělat při dopravní nehodě, by se daly přehazovat vidlemi. Když ale dojde na lámání chleba, často se ukáže, že spousta lidí neví, co a jak. Většina z nás totiž nepočítá s tím, že by se někdy mohla stát účastníkem dopravní nehody, a je to pochopitelné. Na druhou stranu jestli existuje v životě situace, kdy se opravdu vyplatí být připraven místo překvapen, je to právě okamžik dopravní nehody, zejména když je vážnější. Proto si dnes tuhle důležitou látku trochu zopakujeme.

PŘEČÍST CELÝ ČLÁNEK

Centra měst kompletně bez aut. Zelená utopie nebo nový standard?

Aby sa nám lepšie dýchalo a žilo – základná premisa vzniku a následnej diskusie týkajúca sa tzv. nízkoemisných zón. Spravidla sa zavedenie týchto zón týka centier väčších miest, ktoré by na základe vyhlášky mali obmedziť prístup automobilom, ktoré nespĺňajú predpísaný emisný limit. Cieľom je zníženie hluku, väčšia bezpečnosť chodcov, zlepšenie kvality ovzdušia, a teda aj celkového života v meste. Pre rezidentov mestských centier win-win, nie? Zo žiadnej regulácie sa však netešia všetci. Kde nízkoemisné zóny fungujú a aké sú naopak ich úskalia?

PŘEČÍST CELÝ ČLÁNEK

Jak hudba ovlivňuje vaše chování za volantem?

Spousty řidičů si bez ní neumí cestu kamkoliv ani představit, spousty z nich se právě kvůli ní za volant vyloženě těší. Řeč je o hudbě, v jejíž společnosti polykáte kilometry, ani nevíte jak. Mohla by ale tahle zdánlivě nevinná radost působit negativně na vaše řidičské schopnosti, či dokonce i zdraví?

PŘEČÍST CELÝ ČLÁNEK

Tipy pro řidiče

Získejte tipy, příručky a novinky pro řidiče, které vám budeme pravidelně zasílat