články

Centra měst kompletně bez aut. Zelená utopie nebo nový standard?

Aby se nám lépe dýchalo a žilo – základní premisa vzniku a následné debaty kolem tzv. nízkoemisních zón. Zpravidla se zavedení těchto zón týká center větších měst, která by na základě vyhlášky měla omezit přístup automobilům nesplňujícím předepsaný emisní limit. Cílem je snížení hluku, větší bezpečí chodců, zlepšení kvality ovzduší, a tedy i celkového života ve městě. Pro rezidenty městských center win-win, ne? Z žádné regulace se ovšem neradují všichni. Kde nízkoemisní zóny fungují a jaká jsou naopak jejich úskalí?


Asi vás nepřekvapíme informací, že průkopníkem nízkoemisních zón bylo Švédsko, které první takovou zónu zavedlo už v roce 1996 v Göteborgu. Takže zatímco v České republice jsme si žili svůj devadesátkový sen, ke kterému divoký a nezřízený automobilismus bezesporu patřil a snižování emisí v městských centrech nebylo na pořadu dne, Göteborg díky tomuto opatření snížil až 40 % prachových částic z nákladní dopravy.

Překvapivým zjištěním jistě také nebude, že nízkoemisní zóny jsou populárním opatřením a velkým tématem v Německu – od ledna 2009 zde můžete potkat více než 40 zón, mimo jiné v Berlíně, Hannoveru, Mnichově a dalších městech. A protože „Ordnung muss sein“, funguje u našich spolkových sousedů systém nízkoemisních zón v kategoriích – podle povolených typů limitů, které automobily můžou v dané oblasti vypouštět. Celkem nízkoemisovky fungují napříč zeměmi EU ve více než 70 městech a 8 zemích.

Všude dobře, doma nejlíp?

Jak to je se zaváděním nízkoemisních zón v Česku? Ačkoli se návrhy na tyto zóny objevují na stole městských magistrátů už pár let, zatím se nepodařilo sladit všechna pro s podle vedení tuzemských měst výraznými proti. Vedení Prahy i Brna si především neví rady s případným navýšením parkovacích míst mimo centra, kterých by byl v případě zavedení nízkoemisních zón zase o něco větší nedostatek. Brnu pak navíc prý chybí alternativa pro motoristy, která by průjezd přes centrum nahradila, ideálně pak funkční městský okruh, který je zatím nedokončený. A samozřejmě se řeší také legislativní rámec.

Nízkoemisní zóny podle EU počítají se zpřísněnými parametry, což by v případě Prahy znamenalo přístup do zóny pro cca 15 % výrobně nejstarších vozidel. Zvažuje se i varianta odstupňovaných zón s různými limitními hladinami, kde nejpřísnější limit platí pro úzké historické centrum.

Zatím je centrum Prahy spíše zvláštním klastrem rozporu – místo zákazu vjezdu aut sem nemůžou cyklisté.

Praha nebo Bratislava?

O zónách se uvažuje i v dalších městech – například v Ostravě či Plzni nebo Zlíně. Podle studií, které si ostravská radnice nechala vypracovat by se ovšem hladina škodlivin v centrech snížila pouze zanedbatelně. Města spíše než o zónách přemýšlí o celkové reorganizaci dopravy uvnitř města jako v případu Plzně. Nezanedbatelný faktor, který prosazení zón jistě ovlivňuje, je mimo jiné i to, jaké vozy české rodiny vlastní – nejvyšší emisní normu (a zelenou plaketku) totiž splňují pouze automobily se vznětovým motorem uvedeným do provozu po lednu 2006 a produkující emise odpovídající normě Euro 4.

I na Slovensku je třeba vyřešit nejen legislativní, ale také praktický rámec podobných opatření. Slovenští odborníci si uvědomují, že by zóny pomohly zlepšení životního prostředí ve větších a dopravou zatížených městech, nicméně i zde je třeba v první řadě vyřešit parkovací politiku a najít navazující řešení městské hromadné dopravy.

Východní přísliby ojetých dieselů

Nedořešená situace s nískoemisními zónami v České republice, na Slovensku a dále na východ má ještě další vyústění. Mnoho ojetých dieselových vozů, které v německých spolkových zemích nesplňují právě povolené emisní limity, putuje do autobazarů na východ – Českou republikou počínaje, Rumunskem či Srbskem konče. Předseda české Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů Petr Přikryl se pro ČTK nebál použít slovo „invaze“. Podle Přikryla jezdí dovozci do Německa a využívají momentálního znejistění tamního spotřebitele. Emisní limity se právě na diesely zpřísňují a Německo rozšiřuje síť měst, která nízkoemisní zóny zavádí. Přikryl ovšem jedním dechem dodává, že je český trh s ojetinami kultivovaný, reaguje na nové zprávy a že zájem o koupi nových naftových aut z dlouhodobého hlediska klesá.

Uvidíme, jak se u nás podaří sladit všechna pro a proti – vlk se nažere a koza zůstane celá. Ale znáte to, každá koza ráda čistý vzduch!

Co to na mě bliká za kontrolku?

Znáte to, je pátek, konec až příliš dlouhého pracovního týdne, kdy si každý kolem vás prostě musel vzpomenout na nějaký problém a vám z toho všeho málem vybouchla hlava. Naštěstí jste si naplánovali víkend na horách. Vše připraveno k načerpání psychické pohody daleko od všeho stresu, auto naloženo, startér trochu hapruje, ale nakonec se chytne. Neměla náhodou ta kontrolka s obrázkem vrtulníku po startu zhasnout?

PŘEČÍST CELÝ ČLÁNEK

Připravte své auto na dlouhou zimu

První podzimní den už máme za sebou a pomalu vytahujeme zimní kožichy. Dříve než řekneme švec, budeme klepat kosu a oškrabávat našeho čtyřkolového miláčka. Přichází období dlouhých večerů a nejen lidé se přezouvají do teplejšího, naše autíčka také čeká obměna výbavy. Nejste si jistí, jak správně připravit své vozidlo na zimu? Přinášíme vám pár rad, které vás jistě zbaví zbytečných starostí.

PŘEČÍST CELÝ ČLÁNEK

Hurá domů!

Znáte to, skončila vám dlouho očekávaná dovolená a vám se (ne)chce domů. Na jednu stranu jste smutní, že si šunky válet budete maximálně na pracovní židli, na stranu druhou se těšíte na klid domova a vlastní postel. Tak se snažíte jet hlava nehlava, sedíte přikovaní u volantu a bezmyšlenkovitě sledujete ubíhající jízdní pruhy a doufáte, že těch dvanáct hodin na cestě bude co nejdříve za vámi. Věříte, že máte všechno pod kontrolou a nic se vám nemůže stát. Bohužel, vaše auto nehlídá anděl strážný a bezpečný návrat stojí pouze na vás. Pro sichr a celkovou pohodu vám přinášíme pár tipů bezpečné jízdy, díky kterým se můžete vyvarovat nešťastným a mnohdy zbytečným karambolům.

PŘEČÍST CELÝ ČLÁNEK

Tipy pro řidiče

Získejte tipy, příručky a novinky pro řidiče, které vám budeme pravidelně zasílat