články

Víte, jak se chovat při dopravní nehodě?

Články o tom, co dělat při dopravní nehodě, by se daly přehazovat vidlemi. Když ale dojde na lámání chleba, často se ukáže, že spousta lidí neví, co a jak. Většina z nás totiž nepočítá s tím, že by se někdy mohla stát účastníkem dopravní nehody, a je to pochopitelné. Na druhou stranu jestli existuje v životě situace, kdy se opravdu vyplatí být připraven místo překvapen, je to právě okamžik dopravní nehody, zejména když je vážnější. Proto si dnes tuhle důležitou látku trochu zopakujeme.


V roce 2017 policie šetřila více než 100 000 dopravních nehod. Pokud počítáme, že nás je v České republice deset milionů, přibližně každý stý občan se přichomýtne k nehodě nebo ji zaviní. Každý stý každý rok. Takže s každým novým rokem přichází i nové riziko, že se mezi procento těch, kdo měli smůlu, dostanete. A nemusíte nutně sedět za volantem, účastníkem nehody se můžete stát i jako cyklista nebo chodec.

Než bys řekl švec

Řidič před vámi dupnul na brzdu nebo někdo někomu nedal přednost. Plechy vašich aut se do sebe zakously jako teenageři, když konečně zhasnou v kině. První, co byste měli udělat, je vypnout motor a rozsvítit výstražná světla (normální člověk jim říká blikačky). Jestli ale cítíte benzin nebo naftu, nechte je raději zhasnuté. Hned pak omrkněte, jestli jsou vaši spolucestující v pořádku, oblečte reflexní vestu sobě i jim a opusťte vůz. Spolucestující (pokud je to možné) nasměrujte mimo vozovku do bezpečí.

Něco je ve vzduchu

Na vteřinku se zastavte – cítíte benzin nebo naftu? V takovém případě volejte rovnou hasiče. Jestli auto dokonce hoří nebo doutná, vyžeňte všechny daleko od něj, zraněné vytáhněte ven. V tomto případě totiž pravidlo, že se zraněným se nemá hýbat, neplatí. Snadno by se totiž mohl proměnit v mrtvého...

Jak je to s tím trojúhelníkem?

Vyštrachejte z kufru trojúhelník a označte místo nehody. V autoškole jsme se učili, že má stát alespoň 50 metrů od místa nehody, na dálnici dokonce 100 metrů. Vždycky ale přemýšlejte o tom, co a proč děláte. Smysl trojúhelníku spočívá v tom, aby varoval ostatní řidiče, nikoli v tom, aby dal za pravdu poučce z autoškoly. Nemá cenu dodržovat předpis padesáti metrů, když se nehoda stane 40 metrů od véčka, které se slévá do místa nehody.

Kdy volat policii

Pro rozbitý blinkr policii volat nemusíte. Stačí vyplnit formulář záznamu o nehodě, který by se vám měl povalovat v kastlíku. Povinný sice není, ale vyplácí se vozit ho s sebou. Nezapomeňte ani na fotografie, které dobře zdokumentují, co se stalo. Vytočit číslo 158 je nutné pouze v případě, že jsou na místě zranění, váš odhad škody převyšuje 100 000 Kč nebo nejste s druhým účastníkem nehody zajedno ohledně toho, kdo ji zavinil. Posledním případem, kdy se volání policie nevyhnete, je poškození majetku někoho třetího. Například když srážku dvou vozů odneslo i jiné zaparkované auto. Například.

BOXÍK NA TÉMA TÍSŇOVÁ LINKA

Volejte rovnou čísla 150, 155 nebo 158 namísto tísňové linky 112, která slouží jen jako přepojovatelka na záchranku, hasiče i policii. Užitečná je v případě, že nemáte signál, jste cizinec a jiné číslo neznáte nebo je váš mobil bez SIM karty.

Když je to na doktora

Až sfouknete trojúhelníkovou povinnost, zjistěte, zda je někdo zraněn. Pokud ano, začněte telefonátem na záchranku a teprve pak se pokuste o první pomoc (pozor, její neposkytnutí je trestný čin). Jak má správný telefonát vypadat?

  • Představte se a řekněte, odkud voláte – ideální je samozřejmě vědět číslo silnice, směr, ve kterém jedete, a kilometr. Stačí ale aspoň poslední odbočka, vesnice, křižovatka nebo typická budova (třeba „u sokolovny v Pískové Lhotě“).
  • Popište, co se stalo, a pokud je to potřeba, poskytněte zraněným první pomoc v souladu s radami operátora záchranky.
  • Čekejte na příjezd sanitky a hlavně zůstaňte na příjmu! Je možné, že vám budou z dispečinku volat zpět.

Nejlepší nehoda je žádná nehoda

Riziko, že se k nehodě přimotáte, odstranit bohužel nejde. To, jak vysoké bude, ale ovlivnit můžete! Třeba tím, že se vyvarujete 7 největších zlozvyků řidičů.

Centra měst kompletně bez aut. Zelená utopie nebo nový standard?

Aby sa nám lepšie dýchalo a žilo – základná premisa vzniku a následnej diskusie týkajúca sa tzv. nízkoemisných zón. Spravidla sa zavedenie týchto zón týka centier väčších miest, ktoré by na základe vyhlášky mali obmedziť prístup automobilom, ktoré nespĺňajú predpísaný emisný limit. Cieľom je zníženie hluku, väčšia bezpečnosť chodcov, zlepšenie kvality ovzdušia, a teda aj celkového života v meste. Pre rezidentov mestských centier win-win, nie? Zo žiadnej regulácie sa však netešia všetci. Kde nízkoemisné zóny fungujú a aké sú naopak ich úskalia?

PŘEČÍST CELÝ ČLÁNEK

Jak hudba ovlivňuje vaše chování za volantem?

Spousty řidičů si bez ní neumí cestu kamkoliv ani představit, spousty z nich se právě kvůli ní za volant vyloženě těší. Řeč je o hudbě, v jejíž společnosti polykáte kilometry, ani nevíte jak. Mohla by ale tahle zdánlivě nevinná radost působit negativně na vaše řidičské schopnosti, či dokonce i zdraví?

PŘEČÍST CELÝ ČLÁNEK

Bezpečně, i když sedíte v autě potřetí v životě

Moderní auta jsou čím dál chytřejší a jezdí skoro sama. Hlavní mozek, který by ale jízdu měl mít pod kontrolou, se stále najde mezi volantem a sedačkou. Mozek, který by neměl před řízením popíjet, tišit nervozitu rozličnými pilulkami, spát předešlou noc jen 35 minut nebo řídit v afektu. Jak nejít rozbití úst v autě (nebo horšímu) naproti? A to zejména pokud s řízením zatím nejste žádní velcí kamarádi?

PŘEČÍST CELÝ ČLÁNEK

Tipy pro řidiče

Získejte tipy, příručky a novinky pro řidiče, které vám budeme pravidelně zasílat