články

Optimální otáčky benzinového motoru


Když jde o spotřebu, není nic lepšího, než dobře sledovat svůj otáčkoměr. Většina z nás se na něj za jízdy ani nepodívá (kdo také řadí podle otáček), ale to je zásadní chyba - právě udržování motoru v ideálních otáčkách vám přinese nižší spotřebu. 

Všichni chceme jezdit za co nejméně, to je jasné. Za životnost auta můžete za palivo dát klidně stejnou částku, jako jste zaplatili za auto samotné. Při spotřebě 7l/100km a ceně 28 Kč za litr nafty je cena za kilometr cca 2 Kč. Jestliže s autem najedete 250 000 kilometrů, zaplatíte jen za palivo půl milionu korun. Pokud budete jezdit v ideálních otáčkách a srazíte spotřebu jen o litr a zaplatíte za kilometr 1,6 Kč, ušetříte 100 000. A to už za zvážení stojí, ne?

Je zjevné, že nižší rychlost znamená nižší spotřebu. Ale samozřejmě to není jediný faktor - záleží také na terénu, váze nákladu a mnoha dalších okolnostech. Když například jedete do kopce a chcete ho vyjet co nejrychleji, nemá smysl držet plynový pedál na podlaze a otáčky v červených číslech. Tam váš motor nemá nejvyšší kroutící moment, který právě v kopcích potřebujete více než výkon. Ideální točivý moment se v běžných motorech pohybuje okolo 2000 až 2500 otáček, ale to se samozřejmě liší motor od motoru - například Škoda Octavia 1.8TSI/132Kw si svůj maximální “krouťák” drží od 1500 do 5000 otáček. Od 5000 otáček pak ale rapidně klesá. Nejlépe lze toto pozorovat, když si na palubním počítači zapnete okamžitou spotřebu pak můžete v reálném čase pozorovat, kdy šetříte nejvíce. 

Dalšími faktory jsou například sklon terénu či plynulost provozu. Stát v koloně a popojíždět na jedničku vám vyšvihne spotřebu klidně na 8 litrů - o to víc, pokud kolonu přežíváte s klimatizací naplno puštěnou. Dobře nafouklé pneumatiky také ušetří pár deci. Váš výrobce specifikuje i ideální tlak podle tíhy nákladu. Proto až pojedete na dovolenou do Chorvatska, zkuste si tlak upravit podle doporučení a na těch 2000 kilometrech možná na nějakou tu zmrzlinu navíc ušetříte. 

Vypínání motoru na delších přejezdech a zastávkách snad ani nemusíme zmiňovat - v moderním autě baterku tak rychle nevybijete. 

Chytrým řazením se také dá ušetřit - například při výjezdu z kruhového objezdu na dvojku není u naftových motorů problém zařadit rovnou čtyřku, takže motor zbytečně nevytáčíte. 

Šetření není jen o palivu - stát zbytečně na spojce není nikdy dobré, stojí za to se naučit na semaforech vyřazovat na neutrál, pokud vás to nenaučili už v autoškole. Hlídejte si také hladinu oleje - jeho nedostatek a následné zadření válců vám může odepsat celé auto. Včasné drobnější opravy vás také mohou zachránit od rozsáhlejších oprav. Pokud budete ignorovat divné zvuky v převodovce, budete ji možná brzy měnit celou - přitom by bývala stačila jen malá oprava a tu starou byste zachránili. 

Těmito pravidly určitě má smysl se řídit. Pokud se jich budete držet už nyní u vašeho stávajícího auta, ušetříte spoustu peněz.

Víte, jak se chovat při dopravní nehodě?

Články o tom, co dělat při dopravní nehodě, by se daly přehazovat vidlemi. Když ale dojde na lámání chleba, často se ukáže, že spousta lidí neví, co a jak. Většina z nás totiž nepočítá s tím, že by se někdy mohla stát účastníkem dopravní nehody, a je to pochopitelné. Na druhou stranu jestli existuje v životě situace, kdy se opravdu vyplatí být připraven místo překvapen, je to právě okamžik dopravní nehody, zejména když je vážnější. Proto si dnes tuhle důležitou látku trochu zopakujeme.

PŘEČÍST CELÝ ČLÁNEK

Centra měst kompletně bez aut. Zelená utopie nebo nový standard?

Aby sa nám lepšie dýchalo a žilo – základná premisa vzniku a následnej diskusie týkajúca sa tzv. nízkoemisných zón. Spravidla sa zavedenie týchto zón týka centier väčších miest, ktoré by na základe vyhlášky mali obmedziť prístup automobilom, ktoré nespĺňajú predpísaný emisný limit. Cieľom je zníženie hluku, väčšia bezpečnosť chodcov, zlepšenie kvality ovzdušia, a teda aj celkového života v meste. Pre rezidentov mestských centier win-win, nie? Zo žiadnej regulácie sa však netešia všetci. Kde nízkoemisné zóny fungujú a aké sú naopak ich úskalia?

PŘEČÍST CELÝ ČLÁNEK

Jak hudba ovlivňuje vaše chování za volantem?

Spousty řidičů si bez ní neumí cestu kamkoliv ani představit, spousty z nich se právě kvůli ní za volant vyloženě těší. Řeč je o hudbě, v jejíž společnosti polykáte kilometry, ani nevíte jak. Mohla by ale tahle zdánlivě nevinná radost působit negativně na vaše řidičské schopnosti, či dokonce i zdraví?

PŘEČÍST CELÝ ČLÁNEK

Tipy pro řidiče

Získejte tipy, příručky a novinky pro řidiče, které vám budeme pravidelně zasílat